Læse- og stavevanskeligheder.
Læsevanskeligheder
Læsning er bygget op af to elementer:
Sprogforståelsen er den generelle forståelse, som vi også beskæftiger os med i det
verbale sprog. Uden den vil afkodningen ikke blive forstået, og ordene kunne lige så
godt komme fra et helt andet sprog.
Sprogforståelsesvanskeligheder = Vanskeligheder med sprogforståelsen.
Det kan være særligt svært med enten grammatik, ordforråd eller lignende.
Afkodning er til gengæld genkendelsen af ordet. Så her sammensættes ordets lyde til
et sammenhængende ord ud fra de fire principper, hvorefter de skal forstås.
Afkodning kan sagtens forekomme alene, fx i form af afkodning af ord fra et
fremmed sprog.
Afkodningsvanskeligheder = Vanskeligheder med afkodning af skriftlige enkeltord og
sætninger.
Ingen af de to komponenter kan altså undværes i læsningen, for uden afkodning nytter det
ikke at man kan forstå, og uden forståelsen står de afkodede ord uden betydning.
Begge dele kan til gengæld hjælpes på vej af forskellige andre kompetencer. Først og
fremmest kan ord- og emnekendskab hjælpe sprogforståelsen på vej, og så kan konteksten
faktisk hjælpe på både sprogforståelse og afkodning. Derudover hjælper bogstavkendskab,
lydlig opmærksomhed, og ordgenkendelse selvfølgelig også på afkodningen.
Men frem for alt skal man huske, at ’øvelse gør mester’ når man afkoder, for det vil føre til
automatiseret afkodning, og efterfølgende til læsning.
Det er vigtigt at det tidligt i læseundervisningen bliver fastlagt om vanskelighederne består i
forståelsesvanskeligheder, eller i afkodning. Selvom læsevanskelighederne typisk inddeles i
de to ovenstående grupper, kan vanskelighederne stadig variere fra barn til barn.
Stavevanskeligheder
At stave er gerne sværere end at læse, da stavning kræver at man genkalder sig ord,
hvorimod læsningen ”kun” kræver at man skal genkende ord. Derfor kræver stavning også at
man kan udnytte skriftens fire lydprincipper, og at man er god til at lydskelne. I stavningen
har man kun lydene i det pågældende ord at gå ud fra, så man skal selv kunne lytte sig frem
til hvilken vokal- eller konsonantlyd der skal bruges.
Ved stavevanskeligheder er det derfor vigtigt, at man finder ud af, om det er lydskelnen som
er problemet, eller om det er de fire lydprincipper som giver vanskeligheder.
Ordblindhed (Dysleksi)
Definitionen af ordblindhed er vanskeligheder med at tilegne sig skriftens lydprincip.
Det vil sige at man har svært ved at knytte lyd til bogstav og omvendt.
Ordblindhed er en helt særlig kategori inden for gruppen af afkodningsvanskeligheder.
Man er blevet mere opmærksom på, at tidlige indsats i forhold til problematikken, er
afgørende for den hurtigste sprogtilegnelse.
At være ordblind betyder altså, at man har vanskeligheder med afkodning, som igen kan føre
til vanskeligheder med læseforståelsen. Derudover har man som regel også vanskeligheder
med at stave
Vanskelighederne med både læsning og stavning gælder især ved nye ord – altså ord man ikke
har set på skrift før. Læsningen og stavningen bliver derfor utrolig besværlig og
energikrævende, og ofte præget af mange gæt.
Da ordblinde børn i særlig grad har svært ved at lære det lydrette princip – den første
byggesten i læsetilegnelsen – bliver læse- og stavetilegnelsen ekstra svær og langvarig.
3-7 procent af befolkningen er ordblinde. Dvs. 1-2 elever i en klasse med 28.
Test og handleplan.
Er I bekymrede for om jeres barn er ordblind? Oplever I, at der er udfordringer med
læsning og skrivning som er svære at identificere? Er der evt. ordblindhed i familien? Så har
I måske behov for en hurtig og kompetent udredning og vejledning i forhold til de
vanskeligheder I oplever jeres barn slås med.
Læse- og Sproghjælp tester og udreder børns skriftsprogsvanskeligheder fra 3.klasse og
udfærdiger en handleplan, der tilgodeser og understøtter jeres barns behov for at udvikle
sig som læser.
Er jeres barn yngre end 3.klasse og viser det vanskeligheder med skriftsproget, kan vi også
undersøge årsagerne til dette og vejlede jer i, hvordan I bedst understøtter jeres barns
læse- og staveudvikling.
Læse- og Sproghjælp tilbyder også særligt tilrettelagte, intensive læsekurser, der styrker
selvtilliden hos barnet og understøtter samt udvikler skriftsprogstilegnelsen.
Der behøver ikke være tale om ordblindhed, men der kan være tale om en skriftsproglig
forsinkelse og denne kan man slås med længe, hvis ikke man undervises på det udviklingstrin
man er nået til.
Gratis indledende samtale.
Test, udredning, analyse og handleplan 3.900 kr. inkl. materialer.
Efterfølgende gratis vejledningssamtale.
Knæk Læsekoden.
Har du et barn i 1. klasse eller ældre, hvor læsningen ikke fungerer, så er der mulighed for
hjælp her.
Læse- og Sproghjælp tilbyder læseløft. Et særligt tilrettelagt undervisningsforløb, hvor et
bestemt program er omdrejningspunktet for, at barnet knækker læsekoden og kommer godt i
gang med læsningen.
Gratis indledende samtale.
16 undervisningsgange a 60 min.
Pris i alt. 9.500 kr. + materialer ca. 375 kr.
Eller intensivt forløb:
Gratis indledende samtale.
8 undervisningsgange a 90 min.
Pris i alt 7.000 kr. + materialer ca. 375 kr.
Ved afbud senere end 12 timer før planlagt tid faktureres med 50% af timepris.
Undervisning af ordblinde eller læsesvage. 1.-9. klasse.
Er dit barn ordblind eller er der mistanke om dette? Har dit barn læsevanskeligheder og
svært ved at følge med?
Læse- og Sproghjælp tilbyder et spændende og motiverende undervisningsforløb til
ordblinde, svage læsere i 1.-9. klasse som er tilrettelagt efter barnets egne ønsker og
interesser, samt bygger på forskningsbaserede læsestrategier, der giver barnet et godt
fundament for videre læsning og læring.
De vil modtage systematisk undervisning, bl.a. ved hjælp af materialet ”ORD” som er blandt
det bedste materiale og med de bedste metoder indenfor læse- stavestrategier. En
grundlæggende strategi i materialet ”ORD” er den multisensoriske teknik, ”tapping”, der
hjælper barnet med at fastholde bogstavernes lyde i arbejdshukommelsen, og giver barnet en
taktil/kinæstetisk fornemmelse for, at bogstavernes lyde kan samles til en sammenhængende
stavelse og et ord. Ved at benytte teknikken ”tapping” arbejder man ud fra veldokumenteret
viden om, at det vi gør med kroppen, husker vi bedre.
Denne undervisning giver den ordblinde eller læsesvage solide strategier til at læse og stave
nye ord, samtidig med at motivationen for læring bliver tilgodeset pga. den individuelt
tilrettelagte undervisning.
Gratis indledende samtale med barn og forælder.
16 undervisnings gange a 60 min.
Pris i alt pr. forløb:
9.500kr + materialer og bøger ca. 375 Kr.
Eller intensivt forløb:
Gratis indledende samtale.
8 undervisningsgange a 90 min.
Pris i alt 7.000 kr. + materialer ca. 375 kr.
Ved afbud senere end 12 timer før planlagt tid faktureres med 50% af timepris.
Læse- og staveudvikling.
Læse- og Sproghjælp tilbyder intensive læse-stavekurser, der er med til at booste
selvværdet, når barnets eller den unges stavning og læsning bliver styrket. Børn og unge i
grundskolen, der er usikre læsere og stavere og måske helt har mistet selvtilliden og
motivationen omkring skriftsproget, får mulighed for at dygtiggøre sig i ro og mag.
Vi screener og vurderer, hvilken indsats, der vil understøtte og udvikle læse- og
staveudvikling bedst muligt.
Læse- og Sproghjælp tager udgangspunkt i spændende og indbydende materialer, der ikke
bare motiverer til læsning og skrivning, men også har afsæt i den nyeste forskning og viden
om børns tilegnelse af skriftsprog.
Ønsker man ikke et fuldt forløb kan man sagtens tilkøbe enkelte undervisningstimer i det
tempo og i den mængde, der passer ind i jeres familie.
Gratis indledende samtale.
Undervisning efter behov a 60 min.
Pris. 650 kr. pr gang + de materialer, der er behov for.
Eller intensive undervisning efter behov a 90 min.
Pris. 900 kr. pr. gang + de materialer der er behov for.
Ved afbud senere end 12 timer før planlagt tid faktureres med 50% af timepris.
Læsehastighedskursus.
Læsehastighed og læseforståelse hænger tæt sammen. Hjælp dit barn til at læse hurtigere
og dermed få lettere ved både at forstå det læste og ved at nå den øgede tekstmængde,
barnet / den unge mødes af på mellemtrinnet og i udskolingen. En god læsehastighed er vigtig
for at kunne klare kravene på en videregående ungdomsuddannelse.
Læseprøven i 9.klasse kræver ud over fleksible læsestrategier også en sikker og hurtig
læsning.
Læse- og Sproghjælp tilbyder kurser i læsehastighedsteknikker, der øger læsehastigheden
betragtelig. Tag evt. en klassekammerat under armen og få styr på hastigheden sammen.
Kursus a’ 2 timer 1.500kr inkl. materialer.
Ved afbud senere end 12 timer før planlagt tid faktureres med 50% af timepris.
Skulle I have en forespørgsel til en ydelse som ikke står beskrevet ovenfor, er I meget
velkomne til at kontakte os for at høre nærmere.
Alle priser ovenfor er inklusiv moms, hvilket vil fremgå af jeres faktura.
Kørsel indenfor Faxe Kommune er inkluderet i ovenstående priser. Udenfor Faxe kommune
pålægges en kørselstakst efter Skats gældende regler.
Som en del af både møder, tests, vejledninger og undervisninger skal vi forberede os inden,
og den forberedelsestid er inkluderet i prisen.